Kost och hälsa

Kroppen behöver energi och näring för att fungera bra. Det finns många olika dieter och kostrekommendationer för en god hälsa. Kostcirkeln är den måltidsmodell som Livsmedelsverket rekommenderar.

Kostcirkeln

salladsskålEn väl sammansatt kost och motion utgör grundstenarna för god hälsa. En enkel riktlinje är att äta enligt kostcirkeln. Genom att varje dag se till att man får i sig produkter från alla delar av kostcirkeln så får man de näringsämnen som kroppen behöver. Ibland kan man behöva utesluta vissa livsmedel på grund av allergi men då blir det svårare att tillgodose sitt näringsbehov.

Dessa livsmedelsgrupper är bra att äta av varje dag:

  • Kött, fisk och ägg
  • Potatis och rotfrukter
  • Grönsaker
  • Mjölk och ost
  • Matfett
  • Pasta, gryn, flingor, ris och bröd.
  • Frukt och bär.

Laktosintoleranta och mjölkallergiker kan ersätta mjölkprodukterna med olika typer av kalciumberikade produkter. Det finns flera bra låglactosprodukter samt soya och havrebaserade fabrikat.

Kalcium hjälper till vid bland annat benuppbyggnad, tänder och nervernas funktion. Det påverkar även produktionen av vissa hormoner, blodfetter och blodtryck. Ett tillräckligt intag av kalcium gör också att hår och naglar blir starka.

Brist på kalcium kan orsaka benskörhet, muskelkramper, högt blodtryck, sömnsvårigheter och depression. Vitamin C,D och magnesium hjälper kroppen att ta upp kalcium.

På Livsmedelsverkets hemsida kan du bland annat läsa mer om födoämnesallergier. De har även information om kostcirkeln och tallriksmodellen.

Tallriksmodellen

Med hjälp av tallriksmodellen får du en klar överblick av proportionerna mellan de olika livsmedelsgrupperna vid varje mål. Storleken på målet får man avgöra utifrån hunger och energi behov.

Tallriken delas upp i tre delar:

  • Den första och största delen består av ris, potatis, pasta, bulgur och bröd. De som behöver extra mycket energi kan utöka storleken på den här delen.
  • Den andra delen är ungefär lika stor som den första men innehåller grönsaker och rotfrukter. De som har överviktsproblem kan gärna äta skära ned en aning på spannmålen i den första delen och istället utöka den andra delen.
  • Den tredje och minsta delen består av fisk, fågel, kött, ägg och baljväxter.

Fett

Fett ger vår kropp energi, men det är bra att se till att man äter rätt sorts fetter. Det finns olika uppfattningar om hur stor mängd fett som är hälsosamt men livsmedelsverket rekommenderar att vara måttlig i sitt fettintag. Eftersom ett stort intag av fett kan leda till övervikt samt hjärt- och kärlsjukdomar. Försök att äta mindre mättade fetter och istället satsa på de omättade fetterna. Ett bra knep att avgöra vilken typ av fett det rör sig om är att ta en titt på konsistensen. I allmänhet så innehåller de fetter som är hårdare i rumstemperatur mer mättade fetter.